Te weinig fouten gemaakt in mijn leven?

“Your best teacher is your last mistake.”

“It’s not how me make mistakes, but how we correct them that define us.”

“Mistakes are opportunities to learn.”

There are lessons to be learned in every mistake.”

“Mistakes are proof that you’re trying.”

“Every mistake you make, is progress.”

Okay, de boodschap is overgekomen en ik sluit me er volledig bij aan. Je leert uit je fouten. Maar soms maak ik me zorgen dat ik te weinig fouten heb gemaakt om er uit te leren. 

Laat me dit even verklaren

Ik doe namelijk alles van de eerste keer goed. Ik heb altijd mijn programma op één school gevolgd. Dat wil zeggen dat ik nooit van school ben veranderd, noch ben blijven zitten. Op de universiteit? Hetzelfde liedje. Nooit van richting veranderd en steeds het modeltraject gevolgd zoals dat heet. In de lagere school en in het middelbaar had ik nooit (of zelden) buizen. Ik moest nooit vrezen voor een slecht rapport. Ik heb nooit een vriendje gehad tot drie jaar geleden en ik ben nog steeds met hem samen. Op vlak van mijn grote levenskeuzes heb ik altijd van de eerste keer juist gekozen. En dat speelt me nu parten.

En nu voel ik de kost daarvan

Ik heb het altijd goed gedaan en ik wil die trend verderzetten. Dat zorgt dus voor faalangst.

Laatst schooljaar was echt heel zwaar voor me. Ik moest knokken om erdoor te zijn en zelfs dat is me niet gelukt. Ondanks het harde werk zal ik voor de eerste keer een vak moeten meenemen zoals dat in Vlaanderen heet. Dat is wanneer je na de herkansing buist en je het vak volgend jaar opnieuw moet doen. Voor veel studenten is dat al na het eerste jaar realiteit, en zelfs met meerdere vakken! Mijn faalangst maakt het toch moeilijk ermee om te gaan dat ik nu dat ene vak moet meenemen.

Misschien had ik vaker moeten falen, dan had ik er beter mee kunnen omgaan want fouten zijn de beste levenslessen. Jammer genoeg vrees ik dat ik te weinig fouten heb gemaakt om veel uit het leven te leren.

Ik ben nog jong, misschien doe ik nog domme dingen (waarschijnlijk wel). Toch is het moeilijk om nu plots wél met fouten om te gaan.

Uit welke fouten hebben jullie geleerd?

Met vriendelijke groeten,

Victoria

19 thoughts on “Te weinig fouten gemaakt in mijn leven?

  1. Iedereen doet domme dingen en jij krijgt echt nog wel de kans die te maken hoor hahahahaha.
    je leert van alles dat je doet in je leven en falen hoort hier nu eenmaal bij.
    Een extra tandje bijzetten volgend jaar is dan helaas de consequentie, maar geloof nooit dat je iets niet kunt!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik snap hoe je je voelt, ik heb een gelijkaardig traject afgelegd, alles volgens het ideale plaatje. Maar ook dat is geen garantie dat er onderweg niets zal mislopen. Ik hoop dat je vrede kan nemen met het feit dat je dat vak moet meenemen en wens je veel succes, het zal je wel lukken!

    Liked by 1 persoon

  3. Je bent nog jong en je staat volop open voor je fouten. Ik zou zeggen, ontspan je maar en maak, verbeter, en doe ze opnieuw. Het hoort erbij.
    Mijn grootste fout is ongeduld. Door ongeduld passeren mij de mooiste dingen in het leven. En ik krijg nu overal signalen dat ik even wachten moet. Ongeduldig als ik ben. Het gaat om huizenhoge beslissingen, letterlijk…. Dus ik ga leren van deze fout.
    En ik weet zeker, zekerder dan dat, dat jij nog wel eens gaat zuchten van je fouten. Als kind maak je er ook niet zo veel, dat gebeurt pas als je zelf echt je leven leven gaat. Nou….maak je borst maar nat hoor 😉 Liefs en succes xxx

    Liked by 1 persoon

  4. van fouten maken leer je het meeste, ik heb er zelf gemaakt en veel fouten zien maken… je leert jezelf kennen, weer opnieuw opbouwen en opnieuw een fout maken. en die van mij die kosten altijd centen, altijd. en zelfbesef, hopen zelfbesef ! en relatievering, hopen zelfacceptatie en hopen therapie werk, maar nu wil ik rust… nu is het dus aan jou ! en je weet het misschien wie veel meemaakt leeft!

    Like

      1. Daar ben ik zeker van. Het is belangrijk om in te zien dat je fout bezig bent. Mensen die hun eigen fouten niet zien of herkennen, hebben pas een groot probleem. Die kunnen er ook niet uit leren.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

