Wat doet België beter dan Duitsland?

In mijn vorig blogbericht had ik het over de aspecten die Duitsland beter aanpakt dan België. Omgekeerd mocht toch ook vermeld worden! Bij deze som ik de zaken op waarvan ik vind dat België het beter doet dan Duitsland!

Homohuwelijk

In Duitsland stemden ze onlangs over de legalisering van het homohuwelijk. Daarvoren konden homo’s en lesbiennes wel trouwen, maar dat stond gelijk aan een samenlevingscontract. Daar is België al wat eerder aan begonnen, in 2003 namelijk!

Televisietaksen

In Duitsland betaal je maandelijks €17,5 aan de openbare omroep. Het maakt daarbij niet uit of je nu een tv of radio hebt. Je moet het betalen. En dat is nog niet alles! Doofblinden, die geen tv noch radio kunnen gebruiken, betalen een symbolische €5 per maand… Hun beweegreden is om te voorkomen dat een dictator nog eens aan de macht zou kunnen komen en in één handklap de media kunnen overnemen. Of gewoon geldgraaien, maar dat geven ze misschien niet zo graag toe.

Ondertitelen

Daar is België sowieso beter in, want Duitsland doet dat niet. Zij dubben liever. Ik heb op Erasmus enkele gedubde films gezien en dat was echt een nachtmerrie. Zo ben ik naar Spectre (de laatste James Bond) gaan kijken en sorry maar het is vreselijk om te horen dat Bond een ‘Martini, geschüttelt, nicht gerürht’ bestelt in een bar. En deze klassieker: “Lauf Forrest, Lauf!” Vreselijk gewoon. Verder snappen Duitsers zelf nauwelijks de films want het wordt te snel ingesproken om de lippen overeen te laten komen. Begrijpen wie begrijpen kan.

Bier

Hier ga ik geen woorden aan vuil maken. Spreekt voor zich.

Kernenergie

In België hebben we nog enkele kerncentrales over. Er is heel wat ongerustheid over. Mijn vriend, die fysica studeert, is overtuigd van de voordelen van kernenergie. Een tweede Chernobyl is haast onmogelijk met de veiligheidsmaatregelen. Verder wekt het enorm veel energie op, veel plaatsbesparender dan windmolens, waar we toch geen plaats voor hebben.

Kalmte achter het stuur

Al eens met een Duitser meegereden? Neem je popcorn maar mee! Ze lijken allemaal opgefokt achter het stuur te zitten. Meeste van mijn Duitse vrienden roepen op andere chauffeurs die zich niet kunnen gedragen. Iets dat ik bij mijn Belgische vrienden nog niet gezien heb.

Treintickets

De trein is in Duitsland een luxeproduct. Wie last minute eens de trein in Duitsland wil nemen, kan het beter maar laten. Het is schandalig duur! Een treinritje van Magdeburg naar Berlijn kostte €80 heen en terug en dat is slechts 1,5 uur heen rijden. Maar aangezien je door drie deelstaten (Sachsen-Anhalt, Brandenburg en Berlijn) rijdt, betaal je meer. In Duitsland nam ik steeds de bus, daar boek je je plaatsje ook op voorhand, maar het is een pak goedkoper. Mijn tripje naar Berlijn kostte heen en terug €16, wat toch al heel wat goedkoper is! Wie van plan is om in Duitsland te reizen, kan die sites dus beter maar even checken!

De gave om alles gecompliceerder te maken

Waarom zou je slechts één regering hebben als je er ineens zes kunt hebben?

Heb jij nog aanvullingen aan de lijst waarin de Belgen uitblinken?

Groetjes,

Victoria

22 thoughts on “Wat doet België beter dan Duitsland?

  1. ha die Victoria
    zonder regering draait alles beter , alleen blijven ze zelf wel graaien
    wat ik door Duitsland met de trein reed , boekte ik in Utrecht bij de NS , en reisde b.v voor een €65,00 retour Utrecht Bonn 🙂
    kern energie , voor en tegen
    ik tegen , zie bv centrale in Doel en anderen , of de opslag van de verwerking in Petten in N.L
    bier , maak ik ook geen woorden aan vuil , wel een glas hihi
    ooit zag ik Duits sprekende indianen , ja lang geleden dus , vreselijk hihi
    ik maakte onlangs nog mee dat schelden op andere bestuurders door een kennis , zei ik er wat van , had ik het gedaan , vriendschap is tanende
    vroeger betaalden we omroep belasting , nu enkel de kabel provider
    homo huwelijk bestaat hier een 15 jaar

    al in al , ga ik in al deze voor België

    fijne avond groet

    Liked by 1 persoon

  2. Bier: het reinheitsgebot heeft de Duitse biercultuur aardig om zeep geholpen…

    En kernenergie: Frau Merkel is buitengewoon laf, eerst moedig besluiten dat die centrales langer open mogen blijven en dan na Fukishma 180 draaien uit angst voor de publieke opinie.

    Liked by 1 persoon

      1. Voor het reinheitsgebot, zie Wikipedia. Kort samengevat: het bepaalde dat bier slechts uit water, mout en hop mocht bestaan, waardoor er eigenlijk maar één soort bier gemaakt kan worden. (Overigens ben ik meer een wisky drinker dan een bier drinker.)

        Liked by 2 people

Geef een reactie

