Kledingregels op de middelbare school, wat is jouw mening?

Top crop.jpg
@bron

Ik zat op een van de weinige scholen waar kledingregels golden. Elk jaar aan het begin van het schooljaar kregen we een powerpoint met de regels nog eens goed uitgelegd. Velen van mijn klas vonden het onnodig en té streng. Ik ga eerst mijn kledingregels uit de doeken doen en vervolgens wil ik jullie mening hierover weten.

Mijn inspiratie om hierover te schrijven haalde ik van dit filmpje. Een vrouw probeert hierin de dress code van verschillende middelbare scholen te volgen, maar dit is niet zo makkelijk als het lijkt:

 

Mijn kledingregels op school:

Geen spaghettibandjes

Dit is een van de regels waar velen van mijn klas het meest moeilijkheden mee hadden. De bandjes van je topje moeten twee vingers dik zijn, anders kreeg je een opmerking in je agenda geschreven. De reden? Niet iedereen zou er namelijk mee staan…

Rokken/broeken tot aan de knie

Rokken en broeken moesten volgens het schoolreglement tot aan de knie komen. In werkelijkheid kreeg je enkel een opmerking als je een minirokje of minishortje droeg.

Geen slippers

Teensliper waren uit den bozen. Dit omdat het volgens de school een gevaarlijk schoeisel is. Je kan er namelijk makkelijk op trappen en zo iemand doen laten struikelen.

Geen piercings/tatoeages

Piercings wekken volgens de school een agressieve look op en dat mag niet. Enkel de oren mochten volledig gepiercet worden en een klein diamantje in de neus was ook oké. Maar een meisje in mijn klas moest haar lippiercing uitdoen. Verder moesten tattoo’s ten allen tijden bedekt worden.

Enkel natuurlijke haarkleuren

Een meisje van mijn klas had haar haar fout geverfd en het zag wat rood. Ze kreeg hierover een opmerking.

Geen blote buiken

Top crops moesten in de kast blijven liggen.

Broek hoog genoeg

Jongens mochten hun onderbroek niet tonen. Hun broek moest met andere woorden dus hoog genoeg opgetrokken worden. Indien ze broek niet wilden optrekken, moesten ze van de directie een lange witte T-shirt aantrekken. Om heel eerlijk te zijn, heb ik er niemand mee zien rondlopen, dus dat was een loos dreigement.

Wat is jouw mening?

Persoonlijk vind ik deze regels een beetje common sense. Je gaat naar school, niet naar Brussel-Noord, dus laat die onnodig sexy kleren gewoon thuis. Draag ze om te fuiven, punt. Zelf droeg ik nooit rokken tot aan de knie, ik had gewoon degelijke rokken aan. Enkel de meisjes die nét hun billen bedekten, kregen een opmerking. Hetzelfde geldt ook voor blote buiken en decolletés. In een schoolomgeving is dat gewoonweg niet nodig. De trend waarbij jongens hun onderbroek tonen door hun broek te laten zakken vond ik sowieso al een vreselijke look.

Met deze outfits ga je toch ook niet naar werk?

Maar! Andere regels leken mij dan ook weer wat over het paard getild. De spaghettibandjes, bijvoorbeeld, die zijn helemaal niet zo sexy als de school voordoet. Piercings wekken helemaal geen agressieve look op, vind ik. En wat maakt je haarkleur uit? Blond, blauw of bruin, wat boeit het? In een eerder blogbericht vertelde ik al dat ik niet vind dat tatoeages bedekt moeten blijven.

De regels zijn streng, maar voor mij zijn de meeste gewoon logisch. Wat vind jij van kledingregels? Heb jij kledingregels op school?

Groetjes

Victoria

26 thoughts on “Kledingregels op de middelbare school, wat is jouw mening?

  1. Te vaak zag ik meer van mijn leerlingen dan ik zelf wil.
    Een dresscode blijft moeilijk.
    Het experimenteren met het uiterlijk hoort bij pubers.

    Terugkerende modeverschijnselen zijn voor mij steeds de verrassing.
    Alsof er niets nieuws te bedenken is.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 3 people

  2. Tja moeilijk. Tieners met tattoos? Mijn kids niet in ieder geval. Sexy kleding vind ik echt niet oke. De hormonen zijn al erg genoeg en ze moeten toch ook kunnen leren 🙂 Slippers en spaghettibandjes, ach… overdrijven is dan ook weer een vak apart. Zolang de 3 B’s (buik, billen en borsten) maar binnenboord blijven denk ik maar. Wel opvallend dat het bijna altijd om de meiden gaat. Hoe zit het met de jongens?

    Liked by 1 persoon

    1. Tijdens een symbioseles liep een leerlinge uit groep 7 van de basisschool binnen. De lage broek en het te kleine topje bedekte juist niet de tattoo op haar onderrug. De tattoo was te groot flets en bibberig geplaatst.
      Nu zou daar een ouder toestemming voor moeten geven. Toen heeft een ouder waarschijnlijk alleen maar betaald.

      Vriendelijke groet,

      Liked by 4 people

      1. Wat blijft er nog over hè, voor als je wel eens volwassen wordt? Mijn ding is het niet en vind het verschrikkelijk, maar als ik terugkijk hadden ook wij flink wat modeflaters in onze jeugd.

        Liked by 1 persoon

  3. Wij hadden vrij algemene regels en ik herinner me dat we een keer van de onderdirecteur een preek hebben gekregen over hoe we ons deftig moesten kleden tijdens warme dagen. Al bij al herinner ik me geen problemen, we hadden precies dan al genoeg gezond verstand.

    Liked by 1 persoon

  4. pppfffttt Victoria
    daar vraag je ons wat , wat wij er van denken
    allereerst deed ik dat filmpje van die aanstellerige Amerikanen uit
    bij mijn weten , was er in de jaren ’50 en ’60 nog niet zo iets als kleding regels hihi
    dat veranderde pas in de tijd dat ik in het leger ging , en ook toen hield ik mij er niet aan
    en zat vaak achter de wacht

    Liked by 2 people

  5. O ja, al deze regels gelden op de school waar ik werk… en nog veel meer… Vaak heb ik moeite met overdreven en teveel regels. Als een kind lief en aardig is en zijn best doet, dan ga ik die toch niet gaan aanspreken op dat lijntje onder haar ogen? Blote lichaamsdelen, dat is natuurlijk weer wat anders. Maar dat zie ik eerlijk gezegd zelden. Dat wordt dan een lesje over zelfrespect…
    De directie en de meeste collega’s eisen dat we aan één touw trekken en stipt de regels volgen/straffen uitdelen.. Pfff…. ik doe het eerlijk gezegd niet als het over een licht vleugje make-up gaat of over een discutabel schouderbandje. Ik hoop dat niemand van mijn collega’s of directies dit leest, want dan ben ik de pineut. Maar het zij dan maar zo… Teveel regels op dit vlak zijn sowieso niet haalbaar. Het is zoals Rob zegt: pubers experimenteren nu eenmaal met hun uiterlijk. Best boeiend toch? Dat hoort erbij. Als ze er echt zeer onfatsoenlijk bij lopen, dan kunnen we hen daarop altijd attenderen of een interessant gesprek hebben… bij voorkeur onder vier ogen. Trouwens, pubers vinden constant zaken uit om van die regels af te wijken, dus hoe moeilijker en enger je die maakt, des te lastiger maak je het jezelf.
    Lieve groet.

    Liked by 1 persoon

  6. Kinderen van 12 die tatoeages of piercings hebben daar hebben we gelukkig weinig mee te maken, maar het gebeurt… Ik wil hier niet oordelen of vooroordelen, maar vaak zijn dit kinderen van ouders die weinig of geen voorbeeldgedrag stellen en geen grenzen kunnen/durven trekken. Een kind dat in alles zijn zin krijgt of die door zijn ouders getatoeëerd wordt, heeft vaak gedragsproblemen. Dan zijn die spaghettibandjes en make-up alweer van ondergeschikt belang. Enfin, ik kan hier een hele boom over opzetten, maar het is nu vakantie… loslaten…

    Liked by 2 people

  7. Kan me wel vinden als scholen een dresscode opleggen, maar dan wel gezien naar de tijd van het jaar natuurlijk.
    Vroeger als ik naar school ging dan was het gewoon qua kleding en was het juist de rage die speelde. En wilde men erbij horen dan moest je mee in de rage gaan. Spijtig genoeg heb ik me daar nooit in gemengd.
    Maar kan best begrijpen dat het soms uitdagend is hoe leerlingen erbij lopen. En als daar iets aangedaan wordt begrijp ik wel.

    Aum Shanthi

    Liked by 2 people

  8. in mijn tijd droegen we allemaal dezelfde blauwe (plastiekaanvoelende) schort. Toen niet zo leuk. Maar het moest.Eigenlijk niet zo slecht, iedereen gelijk voor de wet. oubollig? Discipline noem ik dat……

    Liked by 1 persoon

  9. Ik denk dat het geen kwaad kan als er hier en daar iets bedekt word. Die heupbroeken met string erboven zijn gelukkig weer uit maar nu zie ik kinderen, meisjes, met van die belachelijk korte broekjes lopen. Die plakken de hele dag aan hun stoel zo kort. Het mag wel aan banden, hoeft nog niet eens alleen op school;)

    Liked by 2 people

  10. Ik kan me er als imago coach helemaal in vinden. Op school zou je al moeten leren en bewust worden van wat je uitstraalt. Piercings en de haarkleur vind ik wat discutabel. Iemand met blauw haar die als kapster werkt, vooral doen, maar een arts die mij moet opereren zou me toch enigszins afschrikken.
    Ook spaghettibandjes is bij mij op kantoor not done. Tenzij je er een vest of jasje overheen draagt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

