Waarom je de Klokkenluider van de Notre Dame beter apprecieert op latere leeftijd

De Klokkenluider van de Notre Dame is een van die films die ik als kind maar al te vaak heb gekeken. Bij deze dus een ode aan underrated Disneyfilm.Als kind bewonderde ik Esmeralda voor haar generositeit en haar vriendelijkheid. Quasimodo vond ik als kind ook iemand met een erg groot hart. Ook de muziek geeft me  nog steeds kippenvel. Toch ben ik ervan overtuigd dat je hem beter apprecieert als je wat ouder bent en dat leg ik hieronder uit. 

Moeilijk te begrijpen

Ik zal met de deur in huis vallen, ik begreep de film niet helemaal toen ik klein was. Enkele thema’s in de film had ik compleet gemist. Zo had ik pas op latere leeftijd door dat de slechterik Frollo eigenlijk zelf verliefd is op de zigeunerin Esmeralda en dat laat hij nochtans vrij duidelijk zien.

Frollo 1
Zelfs deze scène maakte het niet duidelijk voor mij als kind @bron
Hellfire
Dark fire
Now gypsy, it’s your turn
Choose me or your pyre
Be mine or you will burn

Gruwelijke scènes

Quasimodo 1.png
@bron

Het is eigenlijk een erg donkere film. Het begint al met de moord van Quasimodo’s moeder die erg uitgebreid aan bod komt in de openingsscène. Later wordt Quasimodo zwaar vernederd voor heel Parijs. Het is een scène die ik als kind toch moeilijk vond om naar te kijken. Er wordt een heel nummer over een executie gezongen en verder valt Frollo ook van de toren recht in de brandende aarde. Het klinkt allemaal ernstig, maar het heeft me als kind niet misvormt.

Buiten gruwelijke scènes, zit Esmeralda ook nog te paaldansen…

Te realistisch

Geen princessen die door een knappe prins worden meegenomen, geen magie, geen knappe mensen en vooral: geen happy ending voor het hoofdpersonage Quasimodo. Hij moet namelijk zien hoe zijn vriend Phoebus met zijn geliefde ‘gaat lopen’.

De scène waar Quasimodo vernederd wordt is hard en zwaar te kijken, maar al te realistisch. Mensen zijn beesten en kunnen dat niet altijd verbergen.

De slechterik is ook een erg realistisch personage.

Maar aan de andere kant…

De klokkenluider van de Notre Dame is een film die me als kind meer over schoonheid leerde dan Beauty and the Beast. En daarmee basta! Ik wil het dus niet afraden om als kind te bekijken, maar bekijk hem zeker als je volwassen bent. Dit is werkelijk een pareltje van Disney.

Wat vind jij van de Klokkenluider van de Notre Dame?

Groetjes

Victoria

18 thoughts on “Waarom je de Klokkenluider van de Notre Dame beter apprecieert op latere leeftijd

  1. WoW, als ik dit lees besef ik me pas hoe weinig mij bijgebleven is van de klokkenluider van de Notre Dam, wordt tijd dat ik hem weer eens ga kijken! Ik heb dat met veel Disney-films trouwens. Niet eens per se om het verhaal, maar vooral om de humor die ik als kind niet snapte maar als volwassene des te beter. Hilarisch!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vond het ook best een harde film, en die ene scène is zo vernederend, ik kreeg daar echt de kriebels van. Daardoor heb ik hem eigenlijk niet zo vaak bekeken. Misschien moet ik hem nog maar eens een kans geven.

    Like

  3. Wat een leuk artikel! Ik heb op latere leeftijd wel eens Alladin terug gekeken en er enorm om moeten lachen. Er zit veel volwassen humor in die je als kind uiteraard niet in de gaten hebt. De klokkenluider klinkt wat serieuzer, een film die als kind al veel indruk op mij gemaakt heeft. Ik ga hem nog een keer kijken ik ben benieuwd!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

