Spannend idee, of beter weg ermee?

Viool 1Sinds een week zit ik met een gek idee. Ik denk dat het zelfs geschift is! Ik wil graag met een muziekinstrument beginnen en dan zelfs nog ineens een van de moeilijkste instrumenten van het assortiment: viool.

Het idee borrelde op sinds mijn vriend concrete plannen heeft voor muziekschool. Zelf heb ik viool ook altijd al een prachtinstrument gevonden. Ik vind het vreselijk jammer dat ik geen instrument speel, maar ik ben er dan ook altijd van uit gegaan dat het niets voor mij was. Ik teken en schrijf graag. Muziek zal dan wel niet voor mij zijn. Zo dacht ik de afgelopen 22 jaar. Maar toch, elke keer als ik iemand zie die een instrument kan spelen, heb ik een gevoel van berouw. Jammer toch, dat ik niks van muziek kan. Jammer toch, dat ik geen instrument speel.

Mijn vriend zei me: als je iets wil, dan moet je het gewoon doen.

En hij heeft zeker gelijk. Het leven is al zo kort. Toch zit ik met twijfels.

Ik ben zo bang.

Bang om te falen.

Bang om te naΓ―ef te zijn geweest dat het toch niets voor mij is.

Bang dat ik er voor niets zoveel geld voor heb betaald.

Bang dat ik het zal verwaarlozen omdat ik na drie lessen doorheb dat ik geen muziek kan.

Bang dat er niet te nauwkeurig voor ben.

Bang dat ik het graag zal spelen, maar er niets van te bakken.

Bang dat ik geen vooruitgang zal maken.

Bang dat viool te hoog gegrepen is.

Misschien moet ik het gewoon doen zonder er al te veel over na te denken. Wie weet wie weet. Wie weet is het niets voor mij en dan heb ik er iets uit geleerd. Maar wie weet is het wel iets voor mij? De piekermolen blijft dus maar draaien in mijn hoofd.

Dus nu zit ik met de vraag: Spannend idee, of beter weg ermee?

Groetjes,

Victoria

39 thoughts on “Spannend idee, of beter weg ermee?

  1. Gewoon doen, zou ik zeggen! Het is inderdaad mogelijk dat het niets voor jou is, maar dan weet je dat tenminste. Dan ga je jezelf nooit kunnen verwijten dat je het niet hebt geprobeerd. Op het begin kan je misschien tijdelijk een viool huren of een tweedehands kopen. Zo spendeer je niet meteen bakken geld aan iets dat misschien niet blijft duren. In elk geval veel succes! Ik ben alvast benieuwd.

    Like

  2. Misschien inderdaad beginnen met een soort proefles en zien of het je bevalt. En het is niet omdat je op andere vlakken creatief bent dat je dit niet zal kunnen hoor, wie weet ontdek je wel het muzikale genie binnen in jou πŸ™‚

    Like

  3. Gewoon doen! Je komt er snel genoeg achter of het wat voor jou is. Ik nam dik tegen mijn zin mijn pen nog eens vast, na dertig jaar. Bij de eerste zinnen die ik op papier zette wist ik dat dit het was voor mij. Dat dit was wat ik al die tijd had gemist. Ik heb het me nooit beklaagd. Als je niets doet blijf enkel vasthouden aan wat je al kent. Mocht het niets worden dan weet je tenminste dat dit niets voor jou is, weer wat geleerd dus. Go for it, girl!

    Like

  4. Wie niet waagt, wie niet wint. Als je het niet probeert weet je het nooit! Ik zwijmel ook altijd weg als ik weer eens muzikale uitspattingen om mij heen zie. Nu heeft mijn moedertje me vroeger wel op muziekles gestopt en heb ik daar bewezen dat ik er niks van bakte: helaas aangeboren a-ritmisch! Maar dat betekent niet dat ik niet net zo hard (uit de maat) swing!

    Liked by 1 persoon

  5. Huh….viool spelen? Wel eens op Koninginnedag /Koningsdag op de vrijmarkt geweest? Kattengejank. …
    Nee geintje, gewoon doen dus! Maar wel kijken of je een viool kan lenen, want die dingen zijn volgens mij ongelooflijk duur! Succes!

    Like

Geef een reactie

