Mijn studietips

Heb jij examens? Dan wens ik je alvast veel succes en sterkte doorheen deze periode! Graag deel ik mijn examentips met jullie. Wie weet helpen ze jullie!

1. Kies de juiste omgeving om te studeren

Sommige mensen studeren beter in hun eentje thuis in hun kamer, zoals ik. Maar als studeren in de bib je beter lukt, moet je dat zeker doen! De blokperiode is alleen niet het juiste moment om te beginnen experimenteren met je studieplaats.

Zet je gsm af en zet een block op bepaalde sites die je afleiden. In extreme gevallen kan je de wifi uitzetten.

 

2. Stel op tijd je vragen

Alvorens te studeren, lees de cursus en stel jezelf vragen. Snap je iets niet? Schrijf het dan op en vraag het aan een medestudent. Het is belangrijk dat je dit op tijd doet, want je kan indien mogelijk nog een docent mailen en die krijgen nu eenmaal  niet graag laattijdige e-mails.

 

3. Leer van achter naar voren

De laatste thema’s zijn het minst behandeld en die vragen dus meer tijd om in te studeren. Daarom kan het soms handig zijn

 

4. Stel je eigen examen op

Een techniek die ik voor geschiedenisvakken vaak gebruikte, was om op kleine strookjes papier mogelijke examenvragen op te schrijven + de pagina waar ik het antwoord zou terugvinden. Zo ondervraagde ik mezelf en het werkte best goed vond ik! Een extra voordeel hierbij is dat je al eens leert je antwoorden te structureren.

 

5. Ga naar buiten

De enige periode wanneer ik ging joggen was de examenperiode. Ik zat namelijk een hele dag op mijn stoel en kon ’s avonds niet slapen. Joggen was dé oplossing voor mij! De frisse buitenlucht deed me werkelijk goed.

6. Maak een uitgebreide inhoudsopgave

Ik had soms het probleem dat ik de structuur van het vak niet altijd zag. Daarom hielp het mij om een inhoudsopgave te maken en de links tussen de hoofdstukken te snappen.

Hebben jullie nog examentips?

28 thoughts on “Mijn studietips

  1. Die inhoudsopgave vind ik ook een hele goede om een soort van kapstok te hebben. Daar kan je dan de details verder aan toevoegen. 🙂 Ik probeer verder ook steeds gezond te eten tijdens de examens. Snoep en chocolade zijn verleidelijk, maar ze maken je alleen maar moe (en misschien zelfs dik). 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Ik maakte altijd schema’s….. veel schema’s… en die zag ik voor mijn ogen en kon ik dan zo aflezen. Toch blij dat ik geen examens meer hoef af te leggen. Daarom wens ik jou in ieder geval veel goede moed en sterkte ermee!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben toch wel blij dat ik hier niet meer in zit en wens je veel succes. Wat ik bij onze oudste wel eens deed, was haar vragen mij gewoon de stof (die ik niet kende) uit te leggen, gelijk ook gezellig. groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

