Een onverwacht gesprek

Om de hoek bij ons in de straat heeft een vrouw in haar voortuin verschillende bloemen staan. Aan de brievenbus hangt een papiertje.

Plantjes te koop. Geld gaat naar een weeshuis in Jaipur (India). Bij afwezigheid, leg het geld in de brievenbus.

Een prachtig gebaar, vonden mijn vriend en ik. Al snel belden we aan. De deur ging met een zwaai open en we legden uit dat we een plantje wilden kopen. We zeiden ook dat we niets over de florawereld kennen en dat we graag wat uitleg over elk plantje hadden. De vrouw kon haar oren niet geloven. Vol enthousiasme legde ze uit wat elk plantje precies is en hoe je het moet onderhouden.

We kozen voor de citroenmelisse. Die rook namelijk erg lekker. Nadat we haar het geld hadden gegeven, keek ze even naar haar voordeur. “Jullie lijken me zo geïnteresseerd in planten, willen jullie misschien mijn tuin zien?” We stemden in en ze liet ons binnen.

Ze had een prachtige tuin, die eigenlijk ook erg groot was voor in de stad te wonen. Ze toonden ons haar bijenhotel, haar irissen, haar vergeet-mij-nietjes, haar hazelnotenboom,… ze sprak er vol enthousiasme over.

Na een uur liet ze ons terug buiten. Beiden wijzer geworden. Het was heerlijk om gewoon een uur lang te praten met iemand wildvreemd. Het bracht zoveel leuke onderwerpen naar boven. Een aanrader!

IMG_20170525_121614717_HDR-01.jpeg
Ons eerste plantje

Hebben jullie groene vingers?

Groetjes,

Victoria

22 thoughts on “Een onverwacht gesprek

      1. Ik gebruik de blaadjes van Munt of Citroenmelisse of Rozemarijn.
        Voor de bloei het blad oogsten is het beste.
        Zo maak ik mij eigen verse kruidenthee.

        Soms doe ik de blaadjes in een blender voor een smoothie.
        Daar gaan dan verschillende vruchten bij met een scheutje citroensap en kokosmelk.

        Zonnige groet,

        Liked by 1 persoon

  1. wat een prachtig initiatief van jouw buurvrouw en wat een prachtige ontmoeting vloeide daar uit voort. Wie weet wat er nog allemaal uit voortvloeit …
    zelf heb ik geen groene vingers al ben ik wel actief in ons huurtuintje; momenteel aardbeien plukken maar mijn lievelingstaak is … onkruid wieden; wat ik niet graag (maar toch) doe: netten spannen om te verhinderen dat ongewenste bezoekers zich te goed doen aan pas ontluikende plantjes of aan vruchten. Ik zorg er echter wél voor dat de laatste vruchten door hen mogen verorberd worden.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

