Mijn bezoek aan het Europees Parlement #EPseminars

Op 25 april bezocht ik het Europees Parlement te Brussel om er deel te nemen aan Youth Seminars. Wat houdt dat nu juist in, hoor ik jullie denken? Ik stelde me dezelfde vraag bij de uitnodiging. Het systeem werkte als volgt: we moesten voorstellen doen om enkele problemen in de Europese Unie op te lossen. Die oplossingen werden geselecteerd en de “winnaars” mochten hun voorstel voor een parlementariër uit de doeken doen.

Rondleiding

Om te beginnen kregen we een rondleiding . We bezochten wat ze daar de ‘hemicycle’ noemen, het parlement zelf dus. Er blijkt plaats te zijn voor 751 mensen! Je kan je al wel voorstellen hoe groot dat parlement is!

2017-04-25 11.15.55 1 (1).jpg

Op het einde van de dag kregen de we tolkcabines van een kleine conferentieruimte te zien. Dat heeft onze begeleider toch nog mooi kunnen regelen.  Als tolk in spe vond ik dat zeer interessant om eens te bekijken.

IMG_20170425_144441652_HDR (1).jpg
Een tolkcabine!

Debatteren

Ons groepje bestond uit Denen, Slovaken en Letten. We moesten over het thema onderwijs spreken. Hoe zouden we het Onderwijssysteem in de Europese Unie globaler kunnen maken? Ik stelde meer Erasmusbestemmingen voor. Als ex-Erasmusstudent ligt het project dan ook nauw aan mijn hart.

C-QBlycXoAA6Ww7
Druk in de weer aan het luisteren naar een voorstel

Ik mocht het presenteren voor de groep en mijn idee werd zelfs gekozen om aan een Parlementariër voor te stellen. Ik mocht samen met mijn vrienden zetelen aan een chique bureau voor een grote groep studenten naast een Parlementariër. Ze nam notities bij mijn voorstel en gaf feedback.

Mijn klein betoogje werd voor een grote camera opgenomen en boven mijn hoofd hing een grote borstel van de geluidsman. Wat een fantastische Five-minutes-of-fame! Allemaal zeer spannend!

Uiteraard moest alles in het Engels gebeuren en daar had ik eerst wat schrik voor. Maar ik kreeg zeer veel complimentjes op mijn Engels, dus dat was ook weer oppepper voor mij!

2017-04-25 01.30.12 1 (1).jpgConclusie?

Ik heb zeer veel geleerd die dag en ik vond het echt leuk om met studenten van andere landen te mochten spreken en discussiëren. Een unieke ervaring dus!

Zijn jullie al eens in het Europees Parlement geweest? Spreken jullie graag voor publiek?

12 thoughts on “Mijn bezoek aan het Europees Parlement #EPseminars

  1. Ik ben al in de zaal in Straatsburg geweest en dat was inderdaad indrukwekkend groot. Ik kan best goed spreken voor publiek, of dat hebben andere mensen me toch verteld, maar ik ben op voorhand vaak zo zenuwachtig dat ik gewoon altijd excuses zoek om het niet te moeten doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

