Mijn WordPressvragen aan jullie

WordPresvragen 1Na bijna drie maanden bloggen blijf ik toch met vragen zitten omtrent WordPress. Meeste van mijn volgers zijn meer ervaren dan ik en daarom post ik nu mijn vragen. Kunnen jullie mij helpen? Domme vragen bestaan in mijn hoofd niet, toch? De antwoorden zal ik in een nieuwe blogpost zetten.

 

1. Wat is het verschil tussen bezichtigingen en bezoekers?

Yuk, grafieken, daar was ik nooit goed in. De statistieken kunnen soms nogal verwarrend zijn voor mij. Als ik het goed begrepen heb, zijn bezichtigingen mensen die je wordpresspagina bezoeken, en bezoekers zijn mensen die je site bezoeken, klopt dat?

2. Wat is Bloglovin’?

Vele bloggers eindigen hun blogbericht met ‘volg mij op Bloglovin’, maar ik heb geen flauw idee wat dat precies is. Is dat ook een aanbieder zoals WordPress waar je je eigen blog kunt aanmaken? Of is het iets helemaal anders?

3. Gebruiken jullie sociale media om jullie blog te promoten?

Mijn eigen omgeving weet niet dat ik blog heb, dus op mijn privΓ©pagina deel ik nooit iets. Maar misschien maak ik wel een eigen pagina aan. Heeft jullie blog een facebookpagina of een eigen instagramaccount? Dat laatste overweeg ik namelijk, maar weet niet of het de moeite loont.

4. Wat is de ‘leesmeer-tag’?

Bij het schrijven van een blogbericht heb je de optie om een leesmeer-tag in te voegen. Kan iemand toelichten wat dat precies inhoudt?

5. Waarom is mijn tijdzone anders?

Mijn WordPress zit nog in winteruur, mijn ingeplande blogberichten worden een uur vroeger gepost dan anders. Hebben jullie hetzelfde probleem? Hoe kan ik dit veranderen?

6. Hebben jullie nog WordPresstips en -tricks voor mij?

Volgens mij kan WordPress meer dan ik verwacht, daarom vraag ik aan jullie: hebben jullie nog tips voor een beginnend blogger die net met WordPress heeft leren werken?

Alvast bedankt!

Groetjes

Victoria

39 thoughts on “Mijn WordPressvragen aan jullie

  1. Antwoord op vraag 1: een bezichting geeft het aantal keer je site is bezocht, bezoeker het aantal bezoekers. Als ik jou site twee keer op een dag bekijk, dan zijn dat 2 bezichtiging, maar slechts 1 bezoeker.

    Vraag 4: de leesmeer tag zorgt ervoor dat op je homepage niet het hele bericht komt, maar alleen het gedeelte boven deze tag (bijv. enkel de 1e alinea). Dit is vooral handig als je lange brechten plaatst, daardoor hoef je minder te scrollen op je hoofdpagina.

    Vraag 5: de zomertijd geldt alleen in een paar landen (met name in de EU), de meeste landen hebben geen zomertijd slechts wintertijd. Tijdzones gelden uitsluiten ten aanzien van de wintertijd. Het beste kun je zelf hier rekening mee houden door ipv “17.00” “16.00” te gebruiken.

    Liked by 2 people

  2. Je kunt de tijdzone veranderen bij instellingen naar Europese tijd. Je kunt een aparte pagina op Facebook aanmaken voor je blog. Bv met dezelfde naam als je blog. Ook kin je een nieuw facebook account aanmaken. Facebook helpt je zeker om je bereik te vergroten. Het is wel even puzzelen hoe het werkt maar dat lukt je best.

    Liked by 1 persoon

  3. Bij instellingen kun jij je tijdzone instellen. Ik gebruik nu UTC+2.
    Blogloving is een overzicht voor blogs.
    Je kunt je daarbij aanmelden, zodat Blogloving volgers ook bij jouw blog terecht kunnen komen.
    Er zijn bloggers die via twitter, facebook of andere social media hun blogposten.
    Waarom? Ik weet het niet en doe het ook niet.
    Wordpress geeft talloze mogelijkheden. Puzzelen en uitproberen werkt het beste.
    Er zijn ook nog wordpress vraagbaken.

    Veel blogplezier.

    Vrolijke groet,

    Liked by 1 persoon

  4. De meeste antwoorden werden hierboven al gegeven. Ik koppel geen social media aan mijn blog. Dat zou ik wel doen als ik een meer commerciΓ«le insteek had, maar voor mijn blog zie ik het nut niet in om daar tijd in te steken.

    Liked by 2 people

  5. Ik vul alleen maar aan. Zelf maak ik geen reclame op Facebook, Twitter of wat dan ook. Ik hou het bij WordPress omdat ik niet wil dat bepaalde mensen (familie en kennissen) van het bestaan van mijn blog afweten.

    Liked by 2 people

  6. Een antwoord op 3 en 4 : Mijn posts worden ook gepost (automatisch) op mn Twitter en FB pagina. Ik krijg zelf de meeste volgers en het grootste bereik (door retweets van andere bloggers) op Twitter dus kan dit meest aanbevelen. Ik hou absoluut niet van de ‘lees meer’ toevoeging.. als ik dit zie op n blog klik ik soms al niet meer verder. Ik krijg sommige posts van anderen ook in mn inbox per mail en ook daar wil ik direct de volledige post kunnen lezen.

    Liked by 2 people

  7. Dat van die statistieken is niet zo waterdicht als het lijkt. De opzet is in elk geval zoals uitgelegd in vorige antwoorden, in theorie. De praktijk is wel anders. Het is perfect mogelijk in WP om meer bezoekers dan bezichtigingen te hebben en dan klopt de opdeling weer niet. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe het exact in elkaar zit. Ik vind Bloglovin’ zoiets als een WordPresslezer, handig om blogs van interessante blogs in een overzichtje te zien zodat ik ze vervolgens kan lezen. Wat delen op sociale media betreft, deel ik alles via m’n FB en Twitter. Ik merk dat veel FB-vrienden m’n blog lezen, Twitter is veel minder succesvol in mijn geval. Voor de rest verwijs ik wel naar m’n blog op m’n Instagram maar dat account staat vooral in het teken van mezelf en minder van m’n blogs. Het is in elk geval niet bedoeld om m’n blogs te delen, wel om wat te prikkelen wat ze er mogen verwachten, bv. boeken die ik gekocht heb en wil bespreken etc.

    Like

  8. Genoeg helpers op je blog…dus je kan vooruit πŸ˜‰
    Zelf heb ik geen linken naar andere blogs, er komen er zo al genoeg.
    Wat ik plaats heb ik mezelf geleerd…komt allemaal vanzelf wel
    Maar snap je wel…veel blogplezier.

    Liked by 2 people

  9. Een tijdje terug begon ik met een persoonlijk blog, en toen graag zo anoniem mogelijk. En toch had ik een Facebookpagina aangemaakt, gewoon omdat het ontzettend veel mensen bereikt. Nu blog ik niet meer anoniem, en niet meer persoonlijk. En ook Keukenbloem staat op Facebook en hier merk ik ook dat ik veel personen bereik, je moet een netwerk zien op te bouwen..

    Liked by 1 persoon

  10. ik zit hier heel aandachtig alles te lezen, en dat is hier super interessant. En toch heb ik dan ook nog een extra vraag.
    Hoe zit dat met het feit dat er bijna 600 volgers zijn op FB en 4 op WordPress en dan 26 e-mailvolgers. Wat is het verschil?
    Naar mijn mening doen volgers wat ze willen, maar de vraag wordt mij wel gesteld. “hoe moet ik volgen?”

    Like

Geef een reactie

