Eendracht maakt macht.

Al een jaar is het geleden. Toch leek het net gisteren. Ik zat te wachten in de gang op de eerste verdieping. Duits voorbereidend tolken, stond me te wachten. Op mijn gsm zag ik op facebook een artikel verschijnen. ‘bom ontploft in Zaventem’. Ik kon me er moeilijk iets bij voorstellen. Het leek niet door te dringen. Niet veel later begon de les. Vlak voor de pauze keek de docent op zijn gsm. Hij verbleekte. “Er is een bomaanslag geplaagd in Zaventem,” waarna de pauze begon. Toen pas drong het door. Toen pas besefte ik wat er gebeurd was. Maar er kwam een tweede klap. Ook inderdaad metro werd een aanslag gepleegd.

Al dat geweld was plots zo dichtbij. Heel dichtbij. Mijn ouders zouden enkele dagen later het vliegtuig naar Berlijn  nemen. ‘Wat als’ denk je dan. Een collega van m’n moeder was vlak voor de aanslag even in metrostation Maalbeek. Een Erasmusstudent zou op het tijdstip van de aanslag in Zaventem geweest zijn, maar hij miste zijn vlucht. Al snel kwamen de geruststellende berichten binnen via facebook dat enkele vrienden veilig waren.

Wie doet nu zoiets? Hoe kan je zo geïndoctrineerd zijn? Hoe kan je zo ziek zijn?

Ik ben gestopt met die vragen te stellen, aangezien ik het antwoord al weet. Misschien is het moeilijk het antwoord te accepteren. Ik stel me liever de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit nooit meer gebeurd. Het antwoord kiest de regering wel.

Eendracht maakt macht. L’union fait la force. Onze leuze, in tijden als deze een belangrijke spreuk. Ook al is het moeilijk samenwerken in ons landje, in tijden als deze hebben we elkaar nodig.

12 thoughts on “Eendracht maakt macht.

  1. Ik zat op het werk toen ik het hoorde en belde meteen naar een vriendin die alle dagen die metro neemt. Gelukkig was iedereen die ik ken veilig. Mijn hart breekt als je eraan denkt dat veel mensen wel slecht nieuws kregen. Ik hoop dat dit nooit meer hoeft te gebeuren.

    Liked by 1 persoon

  2. Inderdaad: “Eendracht maakt macht”, dat is de leuze van het Belgische volk. Maar velen zijn dit vergeten, spijtig.
    Spijtig dat er zulke dingen moeten gebeuren om eendrachtig op te treden in de nasleep.
    Indien deze leuze dagelijks zou worden toegepast, dan zou er veel miserie kunnen worden voorkomen.
    Vandaar dat ik een nieuwe website heb gemaakt https://groetenuittienen.blog/ om toch reeds te proberen een eenheid te vormen in Tienen
    Fijn dat U dit geschreven heeft.
    Vriendelijke Groet
    Theo Herbots

    Liked by 1 persoon

  3. Ik wil hier de reactie in de krant “De standaard” van de Mohamed El Bachiri toevoegen. De man verloor zijn vrouw in de metro maar blijft ondanks een boodschap van liefde uitdragen.

    MOHAMED EL BACHIRI WEDUWNAAR VAN LOUBNA LAFQUIRI
    ‘HET BRACHT ME DICHTER BIJ DE VLAMING’

    Ik weet het niet. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf zie. Ik ondervind veel liefde als ik op straat herkend word, van alle gemeenschappen. Mij persoonlijk heeft het dichter gebracht bij de Vlaamse gemeenschap, die ik niet zo goed kende. Mensen herkennen zich in mijn verhaal, ook in Nederland. De impact van terreur is iets wat iedereen begrijpt. De nood aan vrede en liefde ook. Dat is een verhaal dat we moeten blijven vertellen.’ (wwo)

    Liked by 1 persoon

  4. mogge Victoria
    ja vreselijke dingen die er gebeuren , en wat je zegt , wel heel erg dicht bij
    op de vraag waarom die lui zoiets doen , ik heb nog geen idee
    die zijn zot in de kop
    samenwerken tegen die lui is zeker de boodschap , ook al is het land wat verdeeld , hopelijk spreken ze de zelfde taal

    ik ben fit van bed gekomen , neem me zelf nog wel wat in acht

    ondanks de herdenkingen zeg ik
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

