Midge, mijn controversiële lievelingspop

midge-1
Bron

Midge was haar officiële naam, dat weet ik slechts een uur geleden. Ik had ze Nathalie genoemd. Ik ben nooit echt een hele grote fan van Barbie geweest, maar als ik speelde, dan was het toch wel met Midge/Nathalie. Met haar speelde ik het liefst, gewoon omdat ze er zo lief uitziet. Ook vond ik haar veel mooier dan de echte Barbie. Ik vond Barbie er zo dom uit zien. Maar Nathalie? Nathalie was perfect voor mij. Daar kwam nog bij dat Midge zwanger kon worden! Ze had een magnetische zwangere buik en een baby’tje dat daar perfect inpaste. Elke keer als ik met haar speelde was ze elke keer opnieuw 9 maand zwanger. Dat arme mens heeft verschillende keren dezelfde bevalling over en over moeten doen. Sorry daarvoor, Nathalie!

Een uurtje geleden zat ik mijn tijd weer op youtube te verdoen. Ik kwam op een filmpje van MsMojo terecht. Ze maken altijd een top 10 lijst van alles dat je je maar kunt inbeelden. Een kanaal dat ik ten zeerste aanraad tegen de verveling.

Maar daarnet kwam ik op een filmpje dat me toch wel een beetje de wenkbrauwen deed fronsen. De titel? Top 10 Controversial Barbies. Na de eerste pop had ik al door over wat voor soort controverse het zou gaan, namelijk het promoten van een mager lichaam. Toch bleef ik verder kijken. Ik was verbaasd toen ik zag wie vrij hoog (op nummer 4) stond: mijn Nathalie. De pop veroorzaakte in 2003 een controverse omdat ze zou aanzetten tot tienerzwangerschappen… De link van het filmpje hier.

Ook in een ander filmpje zag ik Nathalie opduiken, opnieuw op de 4e plaats. De titel was

Midge 2.jpg
Bron

iets anders geformuleerd: The 10 Most SHOCKING Children’s Toys Ever Sold! Het filmpje vind je wederom hier. Onder andere Dokter Bibber wordt erin besproken. Het filmpje besprak dat het ongehoord was dat een spel kinderen zou leren dat een operatie een al plezier is. Voor mij het gewoon een spel om je coördinatie te leren… Ben ik de enige die dat concept verkeerd begrepen heeft?

Toch is het raar. Ik heb nooit iets abnormaals gevonden aan mijn zwangere pop, noch had ik de neiging om vroeg aan kinderen te beginnen. Ben nog steeds niet van plan om mijn kinderwens in de praktijk om te zetten. Toegegeven, de zwangerschap kon er niet natuurlijk aan toe gaan, dus realistisch is het ook niet. Maar Nathalie was geen fotomodel, ze was een moeder met een gezin, iets dat veel realistischer is dan de echte blonde Barbie.

Maar ook bij de andere poppen in de lijst trok ik mijn wenkbrauwen op. Girls scout’s Barbie zou scoutsmeisjes een slecht lichaamsideaal geven. Of een Barbie die op de cover van een sportmagazine stond zou ook een te mager lichaam promoten. Op nummer 1 stond een pop die kon praten en nogal seksistische uitspraken deed, zoals bijvoorbeeld “I love shopping!” of “Will I ever have enough clothes?”. De zin die het meest in opspraak kwam? “Math class is hard!” Het zou insinueren dat vrouwen over het algemeen slecht zijn in wiskunde.

Ligt het nu aan mij, of zijn er ergere zaken in de wereld? Ja, sommige Barbies in de video zijn écht controversieel, zoals het boekje van engineer Barbie waarbij Barbie als ingenieur werkt maar niet zonder de hulp van haar mannelijke collega’s kan. Maar een zwangere Barbie slecht voor kinderen? Sorry hoor. Wat mag die vrouw eigenlijk nog wel? Kinderen krijgen, maar niet bevallen, verdikken, lelijker worden… Barbie is trouwens ook aan het verbeteren. Er zijn eindelijk Barbie’s op de markt met andere lichaamsverhoudingen. De meeste van die tien Barbiepoppen klonk voor mij gewoon als gezaag van overbezorgde ouders. Je kind zal geen tienermoeder worden door een pop, maar door slechte voorlichting en dat ligt niet aan Mattel. Zelfs de kussende Barbie zorgde voor controverse!

En sorry hoor, maar wiskunde is ook gewoon écht moeilijk.

Wat is jullie mening omtrent Midge/Nathalie? Is er speelgoed dat jij controverse vindt?

Victoria

12 thoughts on “Midge, mijn controversiële lievelingspop

  1. Ik vond Barbiepoppen altijd leuk. Ik heb me daardoor nooit afgevraagd of ik wel mager genoeg was. Ik vind het ook helemaal niet nodig om Barbies met normale lichaamsverhoudingen te gaan maken. Het is gewoon speelgoed en dat mag wel wat van de werkelijkheid afwijken…

    Liked by 1 persoon

  2. De Venus van Mílo werd Venus van kilo… van weinig kilo… en daar zit het probleem met het vrouwelijk ideaalbeeld… dat nu wordt weggewerkt bij de nieuwe barbiepoppen die molliger worden en een donkere huid krijgen. Het probleem ligt niet bij een zwangere of blanke pop. Ik speelde zoveel met poppen in alle soorten, kleuren en maten. Denk niet dat ik daardoor een stoornis ontwikkelde omdat ik mij spiegelde aan mijn poppen. Mijn poppen liggen trouwens nog allemaal op mijn zolder. Ik kan er geen afstand van nemen. Dat vind ik pas verontrustend…😉

    Liked by 2 people

  3. Ik was ook een grote Barbie fan. Ik begrijp niet waarom een zwangere pop gevaarlijk zou zijn. Binnen die logica zouden meisjes dan maar beter helemaal niet met poppen spelen. Zie eens dat ze ideeën krijgen?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

