Terug kind in het speelgoedmuseum

Over enkele dagen begint de universiteit weer en dan hoor ik me weer zoals een volwassene te gedragen. Tot die tijd behoud ik liever het kind in mij. Daarom leek me het het beste als ik met mijn vriend naar het speelgoedmuseum zou gaan.

De eerste verdieping is vooral gewijd aan poppen. Prachtige 19e eeuwse exemplaren, maar ook wat goedkoper uitziende voor de derde klassers die daar geen geld voor hadden. Wie een zaal aan poppen wijdt, hoort toch ook zeker iets over Barbie te zeggen. Een mooie evolutie. En wat een pracht kleerkast! Ik werd plots jaloers op een pop.

Zowat elk soort speelgoed kreeg zijn eigen afdeling. Vervoersmiddelen, denkspelletjes, technologie knuffeldieren,…

Een van de eerste cluedo’s

Teddyberen, vernoemd naar Teddy Roosevelt
Indrukwekkende miniatuurtreintjes

Het viel vooral op dat veel speelgoed hetzelfde bleef doorheen de eeuwen. Ondanks verschillende revolutie zoals genderspecifiek speelgoed dat aan het verdwijnen is, de menselijke barbie of gewoon de technologie, blijft vaak hetzelfde speelgoed de kinderen boeien. Sommig speelgoed bestaat al eeuwen en zal waarschijnlijk nog wat eeuwen overleven.

Het leukste deel van het museum? Nostalgie met Breugel. Toen ik elf was heb ik museum al eens bezocht. Toen was vooral onder de indruk van het Bruegel-gedeelte. Eerst wordt er een schilderij van Pieter Bruegel de oude getoond. Vervolgens een grote kader waar je zelf in het Middeleeuwse schilderij kunt stappen. Als kind was ik hier werkelijk van onder de indruk. Als volwassene al wat minder, maar het was leuk wat herinneringen te herbeleven. Een foto ga ik er niet van posten. Je moet het voor jezelf maar eens gaan beleven.

Zo dat was mijn Road to memory lane. Zijn jullie er al geweest?

Groetjes

Victoria

12 thoughts on “Terug kind in het speelgoedmuseum

Geef een reactie

