Pasfotopech

img_20170127_083711184_hdr-01Het is weer zover. Mijn identiteitskaart vervalt binnenkort. Al dat gedoe begint weer van voor af aan. Een afspraak maken in het stadhuis; een pasfoto laten maken (want mijn foto’s van vorig jaar zijn ‘te oud’); naar het stadhuis gaan; binnen twee weken terug een afspraak maken; wéér naar het stadhuis. *zucht*. Maar klagen en zagen heeft geen zin. Gewoon gaan is de boodschap.

 

Help! Wat doe ik aan?!

Altijd paniek bij mij. Daar stond ik dan in de badkamer mijn make-up aan te brengen tot ik me plots afvroeg of dat eigenlijk wel toegestaan is… Het gaat hier wel om een officieel document! Met een half afgewerkt gezicht kruip ik achter mijn laptopje. Eens googelen. Maar ik vond niets. Oef. Wel vond ik iets anders. Je kleren moeten contrast hebben, dus geen witte kledij tegen een witte achtergrond. Damn. Van AL die keren dat ik eens geen kleur aan heb en gewoon iets wit aanheb… Snel iets anders aandoen dus. En plots realiseerde ik me ook dat ik een bril draag. Met of zonder? Ik draag hem eigenlijk altijd en je moet er toch uitzien zoals je er altijd uitziet? Met of zonder? Maar wie weet draag ik volgend jaar lenzen, en wat dan?! Met of zonder? Met of zonder? Met of zonder? Aaaaaargh!

Learn from your mistakes

Vorig jaar maakte ik de fout om met een diadeem naar de fotograaf te gaan. Ik loop immers heel vaak rond met een diadeem in mijn haar. Maar dat is blijkbaar niet toegestaan. Ik moest hem uitdoen. Maar echt veel tijd om mijn haar daarna weer goed te leggen had ik niet. Het resultaat? Een ‘prachtig’ volumineus kapsel dat nog naar mijn diadeem stond. Langs alle mogelijke kanten dus! Maar eigenlijk snap ik dat niet zo goed. Met alle respect voor de islam en hoofddoeken, maar moslims mogen met hun hoofddoek wél op de foto, maar een haarband mag niet omdat het je haar bedekt? I don’t get it?

Prachtfoto…

Dit jaar zou me dat horrorverhaal niet weer overkomen. Ik moest en zou een prachtfoto hebben voor mijn pas. Die moet immers enkele jaren meegaan, dan mag ik er toch ook wel mooi opstaan? De fotograaf richt zijn lens op mijn gezicht en ik begin automatisch te lachen. Nee, verdorie! Even vergeten dat je je meest stoïcijnse gezicht moet bovenhalen. Was even vergeten dat het geen fotoshoot was. De fotograaf toont mijn foto. Mijn kaken zien knalrood? Hoe kan dat nu? Ik kijk in de spiegel naast en mijn kaken zien real life ook knalrood. “Zal van de kou  zijn, zeker?” zeg ik wat verlegen tegen hem. Hij kijkt op zijn klok. “Ik kan ook wel even wachten tot je opgewarmd bent, geen probleem,” zegt hij vriendelijk. Ik kan hier nu toch moeilijk wachten tot mijn kaken er weer normaal uitzien? “De foto zal toch zwartwit zijn op mijn pas. Druk maar gewoon af.” Ik hoop dat ik gelijk krijg. Ik lijk wel stomdronken met die rode kaken en rode neus. *zucht* Anno 2016 zou je toch gewoon een selfie mogen gebruiken als pasfoto? Daar ben ik veel beter in! Achja. Het is wat het is.

P.S. Het is zonder bril geworden

6 thoughts on “Pasfotopech

  1. Vorige week moest ik ook pasfoto’s laten nemen voor mijn nieuwe I.D.kaart. Ze zijn afschuwelijk, maar ik moet het er de komende jaren toch maar mee doen. Ik liet de fotografe vier keer herbeginnen, ik kon niet aan de gang blijven…

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb voor mijn vorige identiteitskaart gewoon oude pasfoto’s genomen (de best gelukte ooit) en niemand heeft dat gemerkt. Gelukkig maar, want net als jij vind ik het zo moeilijk om er deftig op te staan. Er is altijd wel iets aan de hand met mijn haar of ik kijk vijandig… Een selfie zou inderdaad stukker beter uitkomen ;-).

    Like

Geef een reactie

