Wat als de wereld vol betrouwbare mensen zat?

De wereld zit ook boordevol eerlijke mensen die te vertrouwen zijn. Maar jammer genoeg zijn er ook genoeg onbetrouwbare mensen die onbewust je levensstijl veranderen. Hoe zou mijn leven eruit zien als de wereld alleen maar uit betrouwbare mensen bestaan?

Mijn fietsritueel zou er anders uitzien

fietsendief-1
@regio8

Ik fiets elke dag naar het station. Die plaats is gekend voor zijn fietsdiefstallen. Ik ken vriendinnen wiens fietswiel al gestolen is, ook al een zadel. Mijn vriends fiets is ook al gestolen. Daarom leg ik mijn fiets steeds met drie sloten vast. Het vaste slot en dan ook nog twee externe sloten. Om toch zeker te zijn, neem ik ook steeds mijn fietslichten van mijn fiets. Ik neem ze dan mee naar school. De ware hel is als je niet meer weet in welke handtas je je fietslichtjes gestoken hebt. Allemaal overbodig als je wat vertrouwen kon hebben in de mensheid.

Op je gemak geld afhalen

In de winkel zit ik vaak te klungelen bij het pinbakje (hoe heet dat eigenlijk?). Ik hang er volledig over en toets als een paranoïde gek mijn code in. Duizend keer om me heen kijkend of niemand mijn code meeleest. Het zou mijn leven al een stuk makkelijker maken als ik het zonder zorgen kon intoetsten.

geldautomaat-1
@destentor

Niet alleen dat, maar sommige automaten in Duitsland vragen eerst je code en daarna pas hoeveel geld je wil afhalen. Toen mijn vriend en ik samen naar Düsseldorf gingen, merkte hij dat op. “Weet je schat, iemand zou perfect kunnen wachten tot je je code hebt ingedrukt om je vervolgens met een groep aan te vallen en een getal naar keuze indrukken. Je zou in een mum van tijd beroofd zijn!” Hij nam het geld uit de automaat en zette een stap opzij. “Jouw beurt,” glimlachte hij. Ik heb me nog nooit zo nerveus gevoeld om geld af t halen als toen in Düsseldorf.

Mijn handtas dragen zoals het hoort

Handtasdief.jpg
@newstoday

Op reis naar toeristische bestemmingen draag ik handtas achterstevoren, met de voorkant naar mijn zij gedraaid dus. Anders raken ze te snel in mijn handtas. Ook koop ik steeds handtassen met een rits en niet met een kleine magneet waar je nog steeds makkelijk kan ingaan. Vrije keuze in handtassen zou ik een luxe vinden.

Het kinderslot voor kinderen houden

auto-1
@mercedes-benz

Mijn thuisstad werd ooit (ik weet niet over welke eeuw het gaat) belaagd onder een carjackingplaag. De dieven staan aan een rood licht en hun slachtoffers waren voornamelijk vrouwen. Het was niet zo zeer de auto, maar de handtas die bij vrouwen vaak op de passagiersstoel ligt. Ze wachten tot de auto stil staat, bij rood licht openen ze de deur en stelen ze snel de handtas. Daarom zet ik dus steeds het kinderslot op, ook al rijd ik alleen. Kunnen we het kinderslot niet gewoon voor energieke kinderen houden die niet in de auto kunnen blijven zitten?

Alleen naar huis? No problemo

alleen-op-straat-1
@theodysseyonline

Waarschijnlijk kunnen mijn vrouwelijke lezers zich hier beter in vinden dan de mannelijke. Soms kijk ik er tegen op om eens met vriendinnen weg te gaan omdat ik dan helemaal alleen naar huis moet. In mijn thuisstad vind ik dat helemaal niet erg.  Ik heb namelijk mijn fiets en ik woon op 10 minuten van het centrum. Ik voel me ook veiliger op mijn fiets. Op Erasmus vond ik dat erger, daar had ik namelijk geen fiets en ik woonde in de marginaalste wijk van de stad. De tram stopte bijna tot aan mijn deur, maar toch moest nog een klein stukje te voet doen. Ik wandelde langs gure vervallen huizen met ingeslagen ramen en vuile graffiti op de muren. Als ik hier zou schreeuwen, niemand zou me horen.  Ik begaf het zelfs al helemaal als er één persoon mee de tram afstapte en me het stukje volgde. Ik krijg terug rillingen. Ik wou dat mannelijke voorbijgangers me minder onveilig zouden laten voelen… misschien in andere wereld waar verkrachters gewoon naar prostituees zouden gaan.

Gratis snoep!

candy-1
@candy

Ken je het fenomeen waarbij je broer of zus plots met gratis snoep afkomt? Bij mij gaan er dan steeds alarmbellen af. Reactie nummer 1: wat is ermee gebeurd? Is het op de grond gevallen? Heb je eraan gelikt? Hoeft allemaal niet meer in een eerlijke, betrouwbare wereld. Of… misschien moet je voor je broer of zus toch een uitzondering maken. Ik koop mijn eigen snoep wel.

Herken je je hierin? Wanneer ben jij extra op je hoede?

Groetjes

Victoria

4 thoughts on “Wat als de wereld vol betrouwbare mensen zat?

  1. ’s Nachts alleen op straat wandelen, vind ik ook behoorlijk eng. Al hangt het af van waar dat precies is. In de wijk waar ik woon, is er geen gevaar. In het centrum van de stad daarentegen…

    Like

Geef een reactie

