Mijn top 10 beste kostuumdrama’s

Kostuumdrama’s zijn terug van nooit weggeweest. Ze zijn tijdloos en ze laten me steeds wegdromen. Die lange prachtige jurken, de knappe prinsen met hun losse hemden en hoge laarzen. Klassieke muziek en echte bals… Allemaal zaken om zeker eens een kostuumdrama mee te pikken. Maar welk zijn zo volgens mij de beste series van het moment? Daarom: een persoonlijke top 10 van de dramaseries die ik ooit gevolgd heb.

10. Tess of the d’Ubervilles (2008)

Einde 19e eeuw – 1 seizoen

tess-1
@Diddyhash

Een prachtserie gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Hardy. In tegenstelling tot Upstairs Downstairs ligt hier de focus op Tess, een meisje met vermoedelijk adellijk bloed. Ze probeert daarom onderzoek te doen naar roots in de hoop dat ze verder omhoog op de sociale ladder klimt. In realiteit zakt ze enkel dieper en dieper weg in de ellende. Een mooie eindresultaat. Ook leuk om Eddie Redmayne (the Theory of Everything) in het begin van zijn carrière te zie meespelen. Hij vertolkt de bevallige Angel.

Een preview vind je hier

9. Wolf Hall (2015)

16e eeuw – 1 seizoen

wolf-hall-1
@BBC

Weer een Tudor-serie, maar deze keer vanuit perspectief van Thomas Cromwell. Vrij zeldzaam voor een reeks over de befaamde Henry VIII. Wederom gebaseerd op een boek, namelijk ‘Wolf Hall’ en ‘Bring Up the Bodies’ van Hilary Mantel. De serie was erg poëtisch met de vele zware teksten. Ook mooie en interessante dialogen tussen onverwachte personages. Ook eindelijk een realistische Henry VIII met zijn rode haren! Maar deze serie is niet voor mensen voor wie het Tudor-huis ongekend is. De verhaallijn is moeilijk te volgen, ook voor mensen die er al wat afweten. Hou dus goed bij wie iedereen is.

De trailer vind je hier

8. Dracula (2013)

19e eeuw – 1 seizoen

dracula-1
@vividscreen

Een dodelijke vampier in het lijf van de knappe Jonathan Rhys Meyers gegoten (The Tudors, Parfum Hugo), wat moet een mens nog meer hebben? Ondanks dat het niet zo realistisch is als de andere en daardoor een beetje uit de boot valt, vind ik hem toch ook noemenswaardig. Een bloederig kostuumdrama vol intriges, verraad, maar ook liefde. Alle personages in deze serie houden allemaal expliciet of impliciet verband met elkaar en dat maakt het des te interessanter. Elk personage lijkt wel twee gezichten te hebben. Het is spannend, sexy maar ook erg bloederig. De liefdesdriehoek komt goed tot uiting. Het is echt een spannende reeks waarbij ik telkens op het puntje van mijn stoel zat.

 

De trailer vind je hier

7. The Crown (2016)

20e eeuw – 1 seizoen (voorlopig)

Jammer genoeg alleen op Netflix, maar wel echt de moeite waard. Een waardig

crown-1
@undercover-network

geromantiseerde biografie over Elizabeth II. Ook hier komen er poëtische dialogen aan te pas, maar die zijn volledig op zijn plaats. Het toont de opofferingen die je maakt als koningin. De opofferingen die je echtgenoot maakt. Het is zo tastbaar, dat je echt een goed idee krijgt van wat koningin zijn precies met je doet en hoe het je huwelijk en je leven verandert.

De trailer vind je hier

6. The White Queen (2013)

15e eeuw – 1 seizoen

white-2
@Wikia

De proloog van alle Henry VIII series: de rozenoorlog, een oorlog die niet alleen met zwaarden is uitgevochten. Overigens de historische periode waar Game of Thrones licht op gebaseerd is. Opnieuw gebaseerd op een boekenreeks: ‘The White Queen’, ‘The Red Queen’ en ‘The Kingmaker’s daughter’ van Philippa Gregory. Het is een meeslepende serie met (opnieuw) vele intriges. Ook de Vlaamse actrice Veerle Baetens heeft hier een rol bemachtigd. Zeker het kijken waard dus!

 

De trailer vind je hier

5. Medici, Masters of Florence (2016)

15e eeuw – 1 seizoen

Ik heb nog maar twee afleveringen gezien en ik vind het nu al fantastisch. Lekker veel

medici
@medicimastersofflorence

intriges, passie en familiedrama. Love it! Het décor van deze serie is het prachtige Firenze. De serie switcht wel erg vaak van jaartal. Vooral ‘twintig jaar eerder’ en ‘twintig jaar later’. Opletten dus op dat vlak. Op het feit na dat ik graag eens een jaartal had gekregen, vind ik het een fanatische serie. Ik ben gespannen voor de volgende aflevering. Maar ook de muziek is prachtig. Ik krijg er telkens kippenvel van.

 

De trailer vind je hier

De prachtige soundtrack vind je hier

4. The Borgias (2011)

15e eeuw – 3 seizoenen

Borgia 1.jpg
@defilmblog

Eindelijk nog eens een serie die zich niet in Engeland of de verenigde staten afspeelt. Het decor voor The Borgias is het prachtige Rome. Een nieuwe paus wordt gekozen, maar corrupter kan haast niet. De familie Borgia wil dan ook zijn macht behouden en dat tegen elke prijs. Opnieuw een spannende serie met familiedrama, bloedvergieten en seks. De spanning bouwt zich ook op in de seizoenen. Seizoen 1 is goed, seizoen 2 is beter en seizoen 3 is de reden om te kijken. Het vierde seizoen werd jammer genoeg gecanceld wegens een te hoge kost, dus blijft de teller jammer genoeg op drie seizoenen.

 

De trailer vind je hier

3. Victoria (2016)

Begin 19e eeuw – 1 seizoen (voorlopig)

victoria-1
@filmaffinity

Traag, maar daardoor wel erg gedetailleerd getoond. Elke aflevering behandelt een ander probleem waar Victoria moet mee omgaan. Ook mooi hoe we haar zien groeien in het regeren. Ze groeit op van een impulsief meisje naar een volwassen regent in acht afleveringen, knap. De focus wordt niet alleen op de beroemde koningin gelegd, maar ook het personeel krijgt een naam en een verhaal. Een echt pareltje in deze lijst. Uitkijken naar seizoen 2 dus!

De trailer vind je hier

2. The Tudors (2007)

16e eeuw – 4 seizoenen

Tudors 1.jpg
@Wikipedia

Een van de eerste kostuumdrama’s waar ik mee in contact kwam. Ook leerde ik via deze serie Anne Boleyn kennen, een historisch figuur dat me vandaag de dag nog steeds enorm fascineert. The Tudors focus op Henry VIII en zijn zes vrouwen. Allen komen ze op het toneel. De kostuums zijn misschien niet het meest accuraat en ook sommige kleine verhaallijnen zijn volledig verzonnen, toch is het een erg accurate serie, het hoofdverhaal tenminste. Opnieuw een serie waar erg veel bloed en seks bij te pas komt, maar past ook wel in dit verhaal.

Echt een goede trailer van seizoen 1 vond ik niet. Bij deze dus de opening titles, die vind je hier

1. Downton Abbey (2010)

Begin 20e eeuw – 6 seizoenen

Het beste kostuumdrama ooit gemaakt en dat durf ik zonder schroom zeggen. Het zit

Downton 1.jpg
@AVclub

magnifiek in elkaar. In elke aflevering zit wel een nieuw dilemma, maar ook veel doorlopende verhaallijnen. Elk personage heeft zijn eigen unieke verhaal. Downton Abby heeft bij mij zowel tranen van geluk als van verdriet teweeggebracht. Een verdiende eerste plaats voor mij dus.

De trailer vind je hier


 

collages-1collages-2Een trend doorheen deze series? ITV, de zender waar de meeste van deze series op uitgezonden wordt. Een andere rode draad doorheen deze lijst zijn Claire Foy en David Oakes. Claire speelt Elizabeth II in the Crown, Anne Boleyn in Wolf Hall en Persephone Towyn in Upstairs Downstairs (Ook een kostuumdrama, die ik oorspronkelijk ook wou bespreken). Daarmee heeft ze al twee koninginnen op haar CV staan. David heeft dan weer rollen in The White Queen, The Borigas en Victoria. Enkel in Victoria speelt hij een goedaardig personage.

Zo, dat was mijn top 10. Ben jij het eens met mijn lijst? Wat zijn jouw favoriete series?

 

4 thoughts on “Mijn top 10 beste kostuumdrama’s

Geef een reactie

