Microsoft Word, de wrede verbeteraar


Hoe vaak staan mijn woorden rood of groen onderlijnd in Word? En hoe vaak vind ik dat terecht? Erg weinig eigenlijk. Ja, ik maak veel typefouten. Als de kat over het toetsenbord loopt, heeft Word het bijna altijd juist. Van fejjflahe maakt hij automatisch de Fiji eilanden. En op die momenten is Word dan ook mijn ware held. Maar de titel verraadt al dat ik dit niet schrijf om Word op te hemelen.

Hij heeft het immers vaak ook bij het foute eind. Zo is elleboog bijvoorbeeld zonder ‘n’, iets waar ik me vreselijk aan erger. Nee, Word, ik wil niet dat je de hele tijd van taal verandert terwijl ik overduidelijk de hele tijd in het Nederlands schrijf. En ja, ik kan mijn naam juist schrijven.

elleboog-1
Bewijsstuk A

Niet alleen dat, maar vaak geeft hij me nog kritiek op mijn schrijfstijl ook! Die fouten worden in het groen gemarkeerd, dat geeft nog de schijn van een positief puntje, maar niets is minder waar. Die fouten komen veel harder aan dan een verkeerd gespeld woord. Behalve als je je ‘buitenlandse rijs’ beschrijft. Onvergefelijke fout.

‘Vage stijl’ is een voorbeeld van zo’n leuke opmerking. Het is namelijk even vaag als de opmerking zelf. Als ik soms een te Vlaams woord gebruik, staat er ‘Belgische standaardtaal’. Is dat verkeerd dan? Ik woon in België? Ik heb de Belgische nationaliteit? Het lijkt zo verkeerd, maar Belgische standaardtaal mag gebruikt worden in de Belgische contreien. Het raarste dat ik als opmerking krijg is: ‘Schrijftaal’. Dude, ik ben aan het schrijven. Wat verwacht jij?

Maar het gemeenste is toch wel dit:

clichetaal-bewerkt
Bewijsstuk B

‘Cliché’?! IK?! Hoe durf je?! En dan nog niet eens een suggestie doen om mijn ‘clichétaal’ te verbeteren? Hoe wreed kan je zijn? Kritiek hebben op iemand zijn stijl, maar niet eens tips geven. Just rude. Change your attitude, b*tch.

Groetjes

Victoria

 

Geef een reactie

